keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Koh Chang, Thaimaa

Aiemmin kirjoittelin jo reissustani Thaimaaseen. Alkureissu vietettiin nauttien Bangkokin sykkeestä ja loppuosa lomaa nautiskeltiin pienen Koh Changin saaren antimista.

Siirtyminen Bangkokista saarelle tapahtui bussilla, jolla kesti suurinpiirtein viisi tai kuusi tuntia matkata rannikolle. Lautta saarelle kesti ehkä reilu puoli tuntia ja sitten oltiin perillä, jei! Vaikka oli ihana nähdä Thaimaan kaupunkielämää  niin silti enemmän odotin niitä valkoisia hiekkarantoja ja rauhallisia iltoja rantakahviloissa.

Hotelli oli saaren suurimmalla rannalla eli White Sand Beachilla, mutta eipä ollut kovin iso tuokaan. Suurin osa ajasta vietettiin omalla rannalla, mutta pari reissua tehtiin saaren muihinkin osiin jotta nähtiin mitä saarella on annettavaa. Käytiin nauttimassa kauniista Lonely Beachista, joka on ollut saaren hiljaisimpia rantoja ja tunnettu kauneudestaan. Kaunis paikka todellakin olikin, mutta ei enää kyllä niin hiljainen kuin oletin. Ranta alkaa olla aika paljolti rakennettu täyteen hotellia ja vuokramökkiä. Oltiin kuitenkin sen verran ennen ruuhkakautta, että saimme omaakin rauhaa rannalla.

Toisella reissulla käytiin saaren etelänokassa kalastajakylässä, joka on rakennettu paalujen varaan meren päälle. Haju ei ole kovin houkutteleva kylässä, mutta paikka kyllä näkemisen arvoinen. Aika jännä paikka kapeine kujineen ja pienine kauppoineen. Vietettiin kylässä yksi ilta shoppaillen ja nautittiin herkullinen illallanen pienessä ravintolassa. Meitä oli aika iso porukka ja ravintola meni ihan sekaisin eikä meinannut saada ruokia millään valmiiksi. Pienen säätämisen ja odottelun jälkeen ruoat kuitenkin vihdoin valmistuivat ja saatiin nautittua hiljaisessa ja pimeässä kylässä maittavat ruoat.

Yksi reissu suuntasi omasta saarestamme hieman pohjoiseen jossa kävimme kaverin kanssa ratsastamassa norsuilla ja kuinkas hauskaa se on! Aluksi jännitti ihan kauheasti, mutta sitten siihen aika nopeasti jo oppi ja luotti ettei sieltä mihinkään putoa. Kyllä sitä kuitenkin pakko oli hetkeksi silmät ummistaa, kun se ronsu suuntasi alas tieltä, kohti pientä puroa jonka yli meni vain kapea kivipolku. Selvittiin kuitenkin siitä ja kaikista muistakin kivikoista :)

Yöelämä ei saarella ollut kovin kummoista ja harvemmin iltaa myöhään baareissa vietettiinkään. Pari kertaa istuttiin iltaa hieman pidempään ja kurkattiin millaisia ladyboy-hahmoja siellä oikein on tarjolla :D Baarit ja ravintolat menivät kuitenkin suhteellisen aikaisin kiinni ja jatkot hotellilla olivat aika lyhkäisiä. Mutta aurinkoa sinne mentiinkin ottamaan!

Ruoka saarella oli loistavaa aivan niin kuin mantereellakin, mutta hieman hintavampaa. Tosin ei voi mennä arvostelemaan jos maksaa ruoasta suurinpiirtein 5 euroa ja siihen sisältyy kaikki juomista ruokaan ja riisiin. Uskomatonta kuinka ruoka voi olla niin halpaa ja hyvää jossain. Selvästi mun paikka.

Jälleen muutama kuva kaikkien niiden monien otosten joukosta näyttämään hieman paikkoja niiden parin viikon ajalta, jotka vietimme Changin saarella:

White Sand Beach
Kalastajakylästä
Lonely Beach
Saari on niin pieni, että kerralla sen kaikki anti on melko hyvin kyllä nähty. Toisella kerralla suuntaan jonnekin toiselle saarelle kuten Lantalle tai Koh Samuille. Molemmat on saanut paljon kehuja kauneudestaan ja ne on siis pakko nähdä. Haluan jo heti takaisin!